محل تبلیغات شما

«حجت‌الله ميرزايی»، حافظ كل قرآن و سرپرست مركز آموزش قرآن آستان عبدالعظيم الحسنی (ع) در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) در راستای ضرورت پرداختن به حفظ قرآن كريم با بيان اين مطلب گفت: در ايران به بحث اختصاص امكانات و تسهيلات به حفاظ از طرف مسئولان توجهی نمی‌شود، به طور نمونه كشور عربستان به حفاظ كل قرآن كريم ماهانه هزار ريال می‌پردازد و يا در كشورهايی؛ چون قطر، كويت و امارات، اما اين‌ توجهات در كشور ما مشاهده نمی‌شود.
وی ادامه داد: ورود به دانشگاه الازهر مصر نيز منوط به حفظ قرآن كريم است، البته در ايران نيز فعاليت‌های محدودی در اين زمينه رخ داده است، اما قانون كلی در اين جهت موجود نيست، پس نمی‌توان اين‌گونه ادعا كرد كه افراد به دليل مسائل مادی به سمت حفظ قرآن می‌‌آيند.
ميرزايی عنوان كرد: اين اشتياق به حفظ قرآن كه در نونهالان مشاهده می‌شود، بيشتر به دليل علاقه‌ای است كه والدين در فرزندشان ايجاد می‌كنند و اين علاقه به دليل وجود احاديثی از ائمه هدی(ع) است كه يكی از وظايف پدر و مادر را آموزش قرآن كريم به فرزندان می‌دانند.
وی از ديگر عواملی كه منجر شده است تا خانواده‌ها فرزندان را به حفظ قرآن سوق دهند، اين‌گونه برشمرد: تبليغ مراكز قرآنی كه با روش‌های مختلف افراد را به ورود به آموزش حفظ قرآن ترغيب می‌كنند و نيز معرفی افرادی چون محمدحسين طباطبايی (علم‌الهدی) طی سال‌های گذشته كه در اين زمينه به عنوان الگو در جامعه معرفی شد و تبليغات گسترده‌ای كه حول حفظ قرآن از طريق صدا و سيما صورت گرفت، باعث شد تا والدين علاقه‌مند شوند تا فرزندانشان نيز همانند طباطبايی شوند.
ميرزايی تصريح كرد: در احاديث آمده است كه اگر پدر و مادری، فرزندش را به مباحث قرآنی وارد كند، خداوند لباسی را به تنش می‌پوشاند كه همه اهل بهشت به او غبطه می‌خورند، به طور حتم مطرح شدن چنين احاديثی در ترغيب والدين مؤثر است.
اين كارشناس علوم قرآنی عنوان كرد: افراد بزرگسال كه علاقه به حفظ قرآن پيدا می‌كنند به دليل آن معرفتی است كه برايشان حاصل می‌شود و يا حضور در مجالس قرآن به اين سمت و سو، سوقشان می‌دهد و به طور قطع می‌توان گفت در حال حاضر مسائل مادی عاملی در ورود به حفظ قرآن نيست و می‌توان بر روی عناصر تشويقی بيشتر از اين كار ‌شود.
وی تصريح كرد: اگر بخواهيم بحث حفظ قرآن را در مسيری صحيح دنبال كنيم بايد باب ورود آن به آموزش و پرورش باز شود كه متأسفانه در اين زمينه ضعيف عمل می‌شود؛ حتی رقابت‌های قرآنی در مسابقات قرآن در سطح مربيان نيز ضعيف است، چه برسد به دانش‌آموزان؛ كسانی كه در مسابقات آموزش و پرورش رتبه كسب ‌می‌كنند، معمولا افرادی هستند كه در مراكز و مؤسسات قرآنی آموزش قرآن را فراگرفته‌اند.
ميرزايی گفت: آموزش و پرورش برای حفظ و قرائت قرآن دانش‌آموزان، گام تعيين‌كننده‌ای برنداشته است؛ اگر فعاليت‌هايی نيز ديده می‌شود، مقطعی است و تبديل به يك استراتژيك نشده است، مثلا دانش‌آموزان ليبی طی هشت سال قرآن را حفظ می‌كنند؛ البته برخی مدارس ويژه بحث حفظ قرآن در ايران تشكيل شده است، اما آموزش و پرورش در اين زمينه بسيار متزل است.
وی در پاسخ به اين پرسش كه آيا اين ضرورت وجود دارد كه همه دانش‌آموزان به عنوان حافظ كل قرآن تربيت شوند؟ گفت: قطعا اين‌گونه نيست، بلكه آموزش و پرورش می‌تواند اين زمينه‌سازی را انجام دهد، چون فضای خيلی خوبی را در دست دارد و بهترين مكان برای تشويق نوجوانان به حفظ قرآن كريم است؛ ميليون‌ها نونهال و نوجوان در اختيار آموزش و پرورش قرار دارند كه اين فرصت بايد جدی گرفته شود.
ميرزايی افزود: به طور كلی حفظ قرآن مقوله ناشناخته‌ای است؛ اين‌كه اصلا نياز به حفظ قرآن هست يا خير؟ همچنان سؤالی است كه مطرح می‌شود، بسياری از اساتيد قرائت قرآن با حفظ موافق نيستند و می‌گويند به چه دليل بايد كودك ساعت‌ها وقت خود را صرف كند تا قرآن را حفظ كند و می‌گويند در عصری كه در ساعت مچی و يا تلفن همراه دسترسی آسان به آيات قرآن وجود دارد، چه وم به حفظ قرآن است، برای اين افراد بايد توضيح داده شود كه اهميت حفظ چيست و چرا بايد حفظ كرد؟
وی ادامه داد: در سوره مباركه احزاب به ن پيامبر اكرم(ص) سفارش شده است كه آيات قرآن را به خاطر بسپارند و در احاديث، بيشمار درباره حفظ قرآن توصيه شده است و شيوه و عملكرد و سيره اهل بيت(ع) هم مبنی بر حفظ قرآن است، بسياری از علمای عصر ما؛ چون آيات‌ عظام بروجردی، گلپايگانی و امام خمينی(ره) و حتی مقام معظم رهبری بسيار به حفظ قرآن سفارش داشتند.
ادامه دارد.


حافظ یار | پایگاه تخصصی حفظ قرآن

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها